Live From New York City 1967 from US Import
↑↑↑↑をamazon.co.jpで内容をチェック/購入する↑↑↑↑
レビュー
Amazon.co.jp サイモン&ガーファンクルは1960年代のフォーク・リバイバルの理想像であり、ラジオのトップ40やTVの全国放送を通して数々のナンバーを世に送りこんだ。本ライヴ盤は、1967年1月ニューヨークのリンカーン・センターで大喜びのオーディエンスたちの前でレコーディングされた。まさに『Parsley, Sage, Rosemary, and Thyme』がふたりをスーパースターの地位に押し上げつつあったころで、このライヴはウッドストックやオルタモント以前の時代にあった無限の可能性を感じさせてくれる。
ほろ苦く絶妙にからみあうハーモニーとサイモンのアコースティック・ギターに乗せ、ふたりは一連の印象的なヒット曲(「Homeward Bound」「I Am a Rock」「The Sounds of Silence」)を披露している。それに、軽快なポップセンス(「The 59th Street Bridge Song (Feelin' Groovy)」)、多声歌曲の影響(「Benedictus」)、内省的な印象の「A Hazy Shade of Winter」など、さまざまな要素を取りこんだスタイリッシュで多彩なナンバーも聴かせてくれる。また、デイビー・グラハムの「Anji」のカヴァーでサイモンはジャズ風フォークのインストゥルメンタル・ソロを奏で、「For Emily, Wherever I May Find Her」でガーファンクルは天使のような声を響かせている。そのうえ、レコーディング状態は見事に引き締まっており、ふたりとオリジナル作のエンジニアだったロイ・ハリーの監修により、アーティスティックな面はいじることなくデジタル・リマスタリングされている。そのおかげでここには、あの冷えこんだ、けれども心暖まる夜のパフォーマンスがそっくりそのまま息づいている。
このライヴの後のアルバム『Bookends』と『Bridge over Troubled Water』は、ふたりの創造性を広げ名声を高めたかもしれない。けれども、ビートルズと同じくふたりのパートナーシップは、不気味なまでに60年代の終焉(しゅうえん)と呼応していく。未来への期待と楽観に満ちていた時代が、皮肉とエゴの渦に巻きこまれ崩壊するのと同じ道をたどったのだ。それを思うとなおさら、この埋もれていたライヴ盤には胸にせまるものがある。(Jerry McCulley, From Amazon.com)
From Amazon.com Paul Simon and Art Garfunkel were the apotheosis of the '60s folk revival, bringing the music to the mainstream via Top 40 radio and network TV. This live set was recorded before a rapt audience at New York's Lincoln Center in January of 1967, just as their Parsley, Sage, Rosemary, and Thyme album was carrying them to superstardom, and there's a palpable pre-Woodstock/Altamont sense of boundless possibilities in these performances. Carried by just their bittersweet, magnificently interlocking voices and Simon's acoustic guitar, the duo showcases its already impressive slate of hits ("Homeward Bound," "I Am a Rock," "The Sounds of Silence") and its stylistic diversity that was already confident enough to encompass breezy pop ("The 59th Street Bridge Song (Feelin' Groovy)"), madrigal influences ("Benedictus"), and the introspective impressionism of "A Hazy Shade of Winter." Simon takes a jazz-folk solo instrumental turn on Davey Graham's "Anji," while Garfunkel showcases his angelic pipes on "For Emily, Wherever I May Find Her." It's a remarkably crisp live recording as well, one whose digital remastering was overseen--but not artistically tweaked--by the musicians and their original engineer Roy Halee, ensuring the performance remains as true as the cold yet invitingly warm evening on which it was recorded. Their subsequent albums Bookends and Bridge over Troubled Water may have expanded their creative instincts and their fame, but, like the Beatles, their partnership eerily paralleled the decade's demise, its optimism and promise imploding in a swirl of cynicism and ego. Those facts make this find from the vaults all the more compelling. --Jerry McCulley
|
[Live From]←の人気順を見る
|